Vrouw bij het raam

Vrouw bij het raam

Door
Henri Van de Velde
Collectie

Over dit kunstwerk

In 1887 leerde Henri Van de Velde op een tentoonstelling in Brussel werk van Georges Seurat (18591891) kennen de uitvinder van het pointillisme: stippen worden in deze techniek in onvermengde kleuren en volgens de theorie van de complementaire kleuren aangebracht. Dat creëert bijzondere lichteffecten.Deze compositie met een zittende boerin bij een open raam is sober zonder veel verhalende details. Het werk behoort tot een reeks van acht dorpstaferelen (Faits du village) die Van de Velde in een kunstenaarskolonie in de Antwerpse Kempen in één maand tijd schilderde. Het grote publiek associeert de naam 'Van de Velde'’ niet meteen met schilderkunst. Deze talentvolle kunstschilder stopte inderdaad al in 1894 met schilderen. De stippeltechniek had hij al eerder vaarwel gezegd. Hij legde zich van dan af toe op architectuur en vormgeving en kreeg internationaal waardering als een belangrijke vernieuwer.

Over de kunstenaar

Over de collectie

Het KMSKA telt zo’n 8500 schilderijen, beelden, tekeningen en prenten. Met zijn verzameling die een periode van zeven eeuwen overspant – van de 14de tot en met de 20ste eeuw – is het KMSKA een belangrijke speler binnen de internationale museumwereld. Het museum bezit werken van Vlaamse primitieven zoals van Eyck, van der Weyden en Memling. De selectie uit de Gouden Eeuw van Antwerpen en de barok is met topstukken van Metsys, Gossaert, Rubens, van Dyck en Jordaens ronduit uniek. Je vindt er ook parels uit de moderne kunst. Van James Ensor bezit het KMSKA de grootste en belangrijkste collectie in de wereld. Rik Wouters, Permeke, Van de Woestyne, Spilliaert, Magritte e.a  verrijken de collectie 20ste eeuw.

Hoewel de kunst uit de Zuidelijke Nederlanden en België het best vertegenwoordigd is, bezit het museum ook opmerkelijke buitenlandse topstukken: van schilderijen van FouquetTitiaan, Cranach en Modigliani tot beelden van Rodin en Zadkine.

Meer over KMSKA