Over dit kunstwerk

Als oudstudent aan de Gentse Academie voor Schone Kunsten en bij Joseph Paelinck te Brussel maakte Felix de Vigne deel uit van een succesrijke generatie historieschilders. In tegenstelling tot de Franse pompiérs boeiden puur mythologische onderwerpen hem niet. Samen met Théodore Canneel eveneens docent aan de Gentse academie was De Vigne de belangrijkste vertegenwoordiger van het Gentse historisme. Zoals Canneel inspireerde hij zich op de kunst van de Middeleeuwen waarbij hij vooral het dagelijkse leven in beeld bracht. Zijn gedegen historisch onderzoek leidde in 1835 tot de publicatie van de door hem zelf rijkelijk geà¯llustreerde studie Receuil des costumes du Moyenà¢ge pour servir à  l'histoire de la Belgique et des pays circonvoisins. Een vrije foor te Gent in de Middeleeuwen stelt de internationale jaarmarkt op de Gentse Vrijdagsmarkt voor. In de marktkramen stellen (onder meer Arabische) kooplieden hun kostbare waar (juwelen brocaat kruiken en zelfs harnassen) te koop. Vooraan keuren rijke burgers of edellieden stoffen. Boven de marktkramen steken de Gentse monumenten uit: het zijn vrije interpretaties van de SintJakobskerk en het gildehuis het Toreken. Het MSK bezit de voorbereidende olieverfstudie van het schilderij (inv. 1904DD). De studie en het uitgewerkte vertonen weinig verschillen hetgeen wijst op de methodische werkwijze van de kunstenaar.

Over de kunstenaar

Over de collectie

The Museum of Fine Arts Ghent has a collection of about 9,000 works, from the Middle Ages to the first half of the 20th century. Over 600 works are shown in the museum’s permanent collection presentation. The spotlight is mainly on painting from the Southern Netherlands but print art, sculpture and European painting are also well represented. Moreover, the museum is a knowledge centre for the art of the 19th century, the fin de siècle and the early 20th century.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie