Over dit kunstwerk

Dit geïdealiseerd portret komt goed overeen met de gedetailleerde beschrijving van het gelaat van Christus in de apocriefe Romeinse brief van Lentulus uit de 14de eeuw. Elementen als de scheiding van het haar de onderaan gekrulde haarlokken en de tweepuntige baard zijn hier duidelijk herkenbaar. Het werk gaat volgens het opschrift op de trompel'oeillijst terug op een verloren gegaan schilderij van Jan van Eyck. Van Eyck wiens motto “als ich can” rechts op de lijst verschijnt wordt betiteld als de uitvinder van deze compositie. Ook de datum van het originele werk wordt op de lijst vermeld: 30 januari 1440. Het schilderij stelt het portret voor van Christus frontaal gezien en tot op schouderhoogte. Op de achterzijde zijn een eigendomsmerk en de datum 1637 aangebracht. Deze voorstelling werd tot in de 16de eeuw in Vlaamse miniaturen nagevolgd. Dit schilderij is echter een uitzonderlijk late kopie 16001625 van het 15deeeuwse prototype.

Over de kunstenaar

Jan van Eyck was born around 1400 in the Limburg town of Maaseik. Around 1432 he settled in Bruges. There he had, until his death in 1441, a studio with a large number of employees. Van Eyck's representation of light and its effects on the visible world represented a fundamental innovation in art. He was the first to succeed in convincingly evoking a tangible reality in painting.Meer over Jan Van Eyck

Over de collectie

De grootste troef van de Brugse museumcollectie? Haar grote verscheidenheid! Van Vlaamse primitieven tot actuele kunst, van klassieke schone kunsten tot archeologische vondsten. Verder is er ook nog zilverwerk, kant, wandtapijten, meubels én poëzie. Meer over Musea Brugge

Meer details over dit kunstwerk

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Collectie