Over dit kunstwerk

Zoals alle surrealisten maakte ook Max Ernst gebruik van toevallige elementen. Hij hanteerde daarbij technieken als calqueren tamponneren wegkrassen en wrijven. Vegetatie is daarvan een van de eerste voorbeelden. De organische speels aangebrachte verfmaterie contrasteert met het deels strakke deels losse grafisme van de ingekraste lijnen. De suggestieve werking van het beeld en de grote vrijheid in de uitvoering verlenen het paneeltje zijn expressieve kracht. In België werd vooral Frits Van den Berghe door de nieuwe vormgeving van Max Ernst beà¯nvloed.

Over de kunstenaar

Over de collectie

Het Museum voor Schone Kunsten Gent heeft een collectie van ongeveer 9.000 werken, van de Middeleeuwen tot de eerste helft van de 20e eeuw. Meer dan 600 werken worden getoond in de permanente collectiepresentatie van het museum. De aandacht gaat vooral uit naar schilderkunst uit Zuid-Nederland, maar ook printkunst, beeldhouwkunst en Europese schilderkunst zijn goed vertegenwoordigd. Bovendien is het museum een kenniscentrum voor de kunst van de 19e eeuw, het fin de siècle en het begin van de 20e eeuw.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie