Over dit kunstwerk

Zoals alle surrealisten maakte ook Max Ernst gebruik van toevallige elementen. Hij hanteerde daarbij technieken als calqueren tamponneren wegkrassen en wrijven. Vegetatie is daarvan een van de eerste voorbeelden. De organische speels aangebrachte verfmaterie contrasteert met het deels strakke deels losse grafisme van de ingekraste lijnen. De suggestieve werking van het beeld en de grote vrijheid in de uitvoering verlenen het paneeltje zijn expressieve kracht. In België werd vooral Frits Van den Berghe door de nieuwe vormgeving van Max Ernst beà¯nvloed.

Over de kunstenaar

Over de collectie

The Museum of Fine Arts Ghent has a collection of about 9,000 works, from the Middle Ages to the first half of the 20th century. Over 600 works are shown in the museum’s permanent collection presentation. The spotlight is mainly on painting from the Southern Netherlands but print art, sculpture and European painting are also well represented. Moreover, the museum is a knowledge centre for the art of the 19th century, the fin de siècle and the early 20th century.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie