Over dit kunstwerk

Skelet bekijkt chinoiserieën vormt een keerpunt in het oeuvre van James Ensor: de kunstenaar nam afstand van de impressionistische weergave van de realiteit en op iconografisch vlak introduceerde hij het motief van het skelet. Het schilderij laat ons binnenkijken in een kamer waarin een figuur een Japans en dus geen Chinees zoals de titel suggereert prentenboek inkijkt. Aan de wand hangt een Japans schilderij. Het witte licht dat vanuit het dakraam binnenvalt omfloerst contouren en vormen. Het geheel is evenwichtig gecomponeerd met enkele kleurrijke accenten. Rond 1888 had Ensor de gewoonte zijn schilderijen te herwerken en er een nieuwe fantastische inhoud aan te geven. In dit werk beperkte Ensor zich tot twee kleine ingrepen die de inhoud van het schilderij echter grondig wijzigden: het zittende personage gaf hij een doodshoofd en ook in de linker benedenhoek voegde hij een doodshoofd toe vermoedelijk een uiting van een sterke doodsgedachte bij de kunstenaar en dit naar aanleiding van het overlijden van zijn vader. Een inscriptie mogelijk door Ensor zelf aangebracht op het spierraam luidt: 'Peint dans l'atelier de Van Rysselberghe'.

Over de collectie

The Museum of Fine Arts Ghent has a collection of about 9,000 works, from the Middle Ages to the first half of the 20th century. Over 600 works are shown in the museum’s permanent collection presentation. The spotlight is mainly on painting from the Southern Netherlands but print art, sculpture and European painting are also well represented. Moreover, the museum is a knowledge centre for the art of the 19th century, the fin de siècle and the early 20th century.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie