Over dit kunstwerk

De Franse havenstad Calais was eind negentiende eeuw in volle expansie. De burgemeester gaf in 1884 opdracht aan Auguste Rodin een huldemonument te maken voor de inwoners van zijn stad. Er werd gekozen voor het onderwerp van de belegging van Calais door de Engelsen in 1347 tijdens de Honderdjarige Oorlog. Zes vooraanstaande burgers hebben toen de sleutels van de stad vrijwillig aan de Engelse koning overhandigd blootsvoets en gekleed in jutezakken en met een strop om de nek. Dankzij deze daad is de stad gespaard gebleven. De Burger van Calais is één van deze zes figuren. Hij is erg realistisch weergegeven: de persoonlijke vertwijfeling en dramatiek komen duidelijk tot uiting. Rodin werkte dit traditionele thema op een geheel nieuwe manier uit. De zes burgers zijn afzonderlijke individuen en staan als een tableau vivant tussen het publiek en niet op een sokkel zoals gebruikelijk was.

Over de kunstenaar

Over de collectie

Het KMSKA telt zo’n 8500 schilderijen, beelden, tekeningen en prenten. Met zijn verzameling die een periode van zeven eeuwen overspant – van de 14de tot en met de 20ste eeuw – is het KMSKA een belangrijke speler binnen de internationale museumwereld. Het museum bezit werken van Vlaamse primitieven zoals van Eyck, van der Weyden en Memling. De selectie uit de Gouden Eeuw van Antwerpen en de barok is met topstukken van Metsys, Gossaert, Rubens, van Dyck en Jordaens ronduit uniek. Je vindt er ook parels uit de moderne kunst. Van James Ensor bezit het KMSKA de grootste en belangrijkste collectie in de wereld. Rik Wouters, Permeke, Van de Woestyne, Spilliaert, Magritte e.a  verrijken de collectie 20ste eeuw.

Hoewel de kunst uit de Zuidelijke Nederlanden en België het best vertegenwoordigd is, bezit het museum ook opmerkelijke buitenlandse topstukken: van schilderijen van FouquetTitiaan, Cranach en Modigliani tot beelden van Rodin en Zadkine.

Meer over KMSKA

Meer afbeeldingen van dit kunstwerk.

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Collectie
Locatie
tags