Mater Dolorosa en de Man van Smarten.

Mater Dolorosa en de Man van Smarten.

Door
Anonieme Meester
Collectie

Over dit kunstwerk

Beide panelen vormen een diptiek die vroeger misschien sluitbaar was. Op het linkerluik is het uit de passieiconografie gedistilleerde type van de wenende OnzeLieveVrouw of de Mater Dolorosa met voor de borst gevouwen handen weergegeven. Op het rechterluik zien we de dode Christus na de kruisafneming als Man van Smarten voorgesteld met doornenkroon en doorboorde zijde en handen. Deze diptiek wordt toegeschreven aan de werkplaats van Simon Marmion. Het is een zeldzaam voorbeeld van de paneelschilderkunst van Marmion een kunstenaar die vooral bekend is als miniaturist. De voorstelling van de dode Christus die beweend wordt door zijn moeder sluit iconografisch aan bij oudere Italiaanse voorbeelden. De compositie van deze diptiek zou wel eens terug kunnen gaan op een verloren gegane devotiediptiek van Rogier van der Weyden.

Over de kunstenaar

Over de collectie

De grootste troef van de Brugse museumcollectie? Haar grote verscheidenheid! Van Vlaamse primitieven tot actuele kunst, van klassieke schone kunsten tot archeologische vondsten. Verder is er ook nog zilverwerk, kant, wandtapijten, meubels én poëzie. Meer over Musea Brugge