Over dit kunstwerk

Alfred Stevens schilder van het mondaine leven in Parijs ontmoette de actrice Sarah Bernhardt rond 1887. Hij maakte meerdere portretten van haar. In een aantal ervan poseerde zij als een personage uit de geschiedenis of de literatuur. Hier zien we haar als Maria Magdalena de courtisane uit het evangelie die zich later bekeerde en zich als kluizenares terugtrok. De lange haren het doodshoofd '– vanitassymbool bij uitstek '– en het desolate landschap op de achtergrond sluiten aan bij een iconografische traditie die tot in de middeleeuwen teruggaat. Typerend voor de negentiende eeuw is de uitdrukkelijke sensualiteit en de melancholische bijna hallucinerende blik waarmee Maria Magdalena de toeschouwer aankijkt. Daardoor vervaagt de religieuze context van het personage. Het schilderij werd besteld door de Parijse handelaar Georges Petit. Het uitdagende karakter van het werk nochtans volledig in overeenstemming met de figuur van Maria Magdalena choqueerde het grote publiek dat haar liever zag uitgebeeld als de berouwvolle boetelinge.

Over de kunstenaar

Over de collectie

The Museum of Fine Arts Ghent has a collection of about 9,000 works, from the Middle Ages to the first half of the 20th century. Over 600 works are shown in the museum’s permanent collection presentation. The spotlight is mainly on painting from the Southern Netherlands but print art, sculpture and European painting are also well represented. Moreover, the museum is a knowledge centre for the art of the 19th century, the fin de siècle and the early 20th century.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie