Over dit kunstwerk

Dit absolute topstuk uit de westerse kunstgeschiedenis illustreert duidelijk waarom we Jheronimus Bosch een radicale schilder mogen noemen. Nooit eerder werd een dergelijk kluwen van afzichtelijke en krankzinnig ogende tronies geschilderd: geniepig uitzinnig sadistisch ronduit dwaas'… Dit is een closeup van de collectieve slechtheid want lelijk staat gelijk aan zondig en slecht daarvan waren veel mensen in Bosch'’ tijd overtuigd. Centraal in die helse massa draagt de serene weerloze Jezus zijn kruis lijdzaam en met de ogen dicht. Linksonder glimlacht Veronica naar de zweetdoek met daarop de miraculeuze afdruk van Christus'’ gezicht. De enige vrouw op dit paneel staat los van het demonische gewoel. De radicaliteit van Bosch is ook religieus: volgens hem kunnen we ons alleen uit het kwaad bevrijden door Christus na te volgen.

Over de kunstenaar

Over de collectie

The Museum of Fine Arts Ghent has a collection of about 9,000 works, from the Middle Ages to the first half of the 20th century. Over 600 works are shown in the museum’s permanent collection presentation. The spotlight is mainly on painting from the Southern Netherlands but print art, sculpture and European painting are also well represented. Moreover, the museum is a knowledge centre for the art of the 19th century, the fin de siècle and the early 20th century.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)