Over dit kunstwerk

Dit decoratieve genrestuk schetst een sfeervol beeld van het leven in een welgestelde Brugse burgerfamilie tijdens de 18de eeuw. Een vrouw en haar zes dochters van verschillende leeftijden houden zich bezig met naai en verstelwerk terwijl een bediende het vieruurtje op een dienblad binnenbrengt. Het tijdstip kan afgelezen worden op het uurwerk rechts. Het is vijf voor vier. Ondertussen wordt een priester binnengeleid door de heer des huizes die op een wandelstok met versierde knop rust. De figuren behoren tot de standaardtypen van de Franse salonkunst uit de 18de eeuw. Dit blijkt uit de verfijnde manier waarop ze poseren hun algemeen voorkomen in mooie met veel kant versierde kleren en hun behoorlijk glad gezicht zonder enig teken van persoonlijkheid. In het verleden is gesuggereerd dat de familie Verannemande Massiet is afgebeeld. Dit lijkt echter te worden tegengesproken door de opschriften op het schilderij namelijk ‘J. Garemeyn peincit 1778’ links en ‘accidit 1759’. Het voorgestelde lijkt onmogelijk plaats te hebben kunnen gevonden in 1759 toen slecht één van de dochters was geboren. Ook de stijl van Garemijn en de stijl van het klokje spreken de datering van 1759 tegen. De kunstenaar heeft mogelijk een gebeurtenis uit 1759 geschilderd in 1778 en heeft de zes dochters op anachronistische wijze in het schilderij verwerkt.

Over de kunstenaar

Over de collectie

De grootste troef van de Brugse museumcollectie? Haar grote verscheidenheid! Van Vlaamse primitieven tot actuele kunst, van klassieke schone kunsten tot archeologische vondsten. Verder is er ook nog zilverwerk, kant, wandtapijten, meubels én poëzie. Meer over Musea Brugge