Over dit kunstwerk

Drie kinderen hebben een kunstenaarsatelier ingepalmd. Het kind op de voorgrond vestigt de aandacht op een tekening van een antiek hoofd. Dat antieke hoofd of beter een afgietsel er van staat rechts op de tafel. Volgens de contemporaine academische kunstopvattingen speelde de tekening als neerslag van de inventie de belangrijkste rol binnen het creatieve scheppingsproces. Antieke sculpturen golden als perfecte voorbeelden en model bij uitstek. Andere antieke beelden of afgietsels ervan zijn de Flora Farnese achteraan en van de Borghesevechter zijn enkel de benen in beeld gebracht. Uiterst rechts hangt een prent van de tafel. Het is een chiaroscurohoutsnede van Ugo da Carpi naar Parmigianino's Diogenes. Het is een allegorie van de op normatieve regels gegrondveste schilderkunst en illustreert treffend de academische esthetica zoals deze zich in de late zeventiende eeuw onder Franse invloed in heel Europa manifesteert.

Over de kunstenaar

Over de collectie

De grootste troef van de Brugse museumcollectie? Haar grote verscheidenheid! Van Vlaamse primitieven tot actuele kunst, van klassieke schone kunsten tot archeologische vondsten. Verder is er ook nog zilverwerk, kant, wandtapijten, meubels én poëzie. Meer over Musea Brugge