Over dit kunstwerk

Boven het tafereel op het middenpaneel van het retabel van het Lam Gods zweeft de Heilige Geest als een duif. Uit de drievoudige halo spreidt een stralenkrans zich over het hele paneel uit. Alle gebeurtenissen grijpen plaats onder het Goddelijke licht. Tussen de heuvels op de achtergrond merkt men over de hele breedte van het paneel gebouwen. Zij suggereren het hemelse Jeruzalem uit het boek Apocalyps. De meeste gebouwen zijn fictief maar een paar ervan kan men identificeren: de domtoren van Utrecht links boven het Lam.

Over de kunstenaar

Jan van Eyck werd rond 1400 geboren in het Limburgse plaatsje Maaseik. Mogelijk werd hij opgeleid door zijn broer Hubert. Over hem is vrijwel niets bekend, maar in vroege bronnen wordt hij een belangrijk kunstenaar genoemd. Van 1422 tot 1425 was Jan hofschilder bij Jan van Beieren in Den Haag Daar maakte hij verluchtingen in een getijdenboek. Het zijn de vroegste werken die van hem bekend zijn. Kort na het overlijden van de graaf werd Van Eyck hofschilder van Filips van Bourgondië. In opdracht van de hertog maakte hij reizen naar Portugal en misschien ook naar Italië en zelfs naar Jeruzalem. Behalve voor de hertog, maakte hij ook schilderijen voor mensen aan het hof en voor rijke kooplieden. Rond 1432 vestigde hij zich in Brugge. Daar had hij, tot zijn dood in 1441, een atelier met een groot aantal medewerkers. Van Eycks weergave van het licht en de effecten ervan op de zichtbare wereld betekenden een fundamentele vernieuwing in de kunst. Als eerste slaagde hij erin om de tastbare werkelijkheid overtuigend op te roepen.Meer over Jan Van Eyck

Over de collectie

Naast het belangrijkste meesterwerk van de Vlaamse Schilderkunst, de "Aanbidding van het Lam Gods" door de gebroeders Jan en Hubrecht Van Eyck, zijn er nog tal van kunstschatten een bezoek waard. Meer over Sint-Baafskathedraal Gent

Andere beelden van dit kunstwerk.