Over dit kunstwerk

Alle aandacht wordt getrokken naar het grote centrale paneel. In een groen landschap speelt zich de hemelse liturgie af rond het Lam Gods Jezus Christus. Centraal op een kleine groene hoogte staat een altaar en op het altaar het Lam. Het Lam leeft maar het spuit bloed uit een wond in een kelk. De allusie is duidelijk: in elke eucharistie worden op het altaar de dood en de verrijzenis van Christus herdacht. Het geheel vormt dan ook een verwijzing naar het Laatste Avondmaal waarin Jezus zelf de wijn beschreef als Zijn bloed voor alle mensen vergoten tot vergeving van de zonden.

Over de kunstenaar

Jan van Eyck werd rond 1400 geboren in het Limburgse plaatsje Maaseik. Mogelijk werd hij opgeleid door zijn broer Hubert. Over hem is vrijwel niets bekend, maar in vroege bronnen wordt hij een belangrijk kunstenaar genoemd. Van 1422 tot 1425 was Jan hofschilder bij Jan van Beieren in Den Haag Daar maakte hij verluchtingen in een getijdenboek. Het zijn de vroegste werken die van hem bekend zijn. Kort na het overlijden van de graaf werd Van Eyck hofschilder van Filips van Bourgondië. In opdracht van de hertog maakte hij reizen naar Portugal en misschien ook naar Italië en zelfs naar Jeruzalem. Behalve voor de hertog, maakte hij ook schilderijen voor mensen aan het hof en voor rijke kooplieden. Rond 1432 vestigde hij zich in Brugge. Daar had hij, tot zijn dood in 1441, een atelier met een groot aantal medewerkers. Van Eycks weergave van het licht en de effecten ervan op de zichtbare wereld betekenden een fundamentele vernieuwing in de kunst. Als eerste slaagde hij erin om de tastbare werkelijkheid overtuigend op te roepen.Meer over Jan Van Eyck

Over de collectie

Naast het belangrijkste meesterwerk van de Vlaamse Schilderkunst, de "Aanbidding van het Lam Gods" door de gebroeders Jan en Hubrecht Van Eyck, zijn er nog tal van kunstschatten een bezoek waard. Meer over Sint-Baafskathedraal Gent

Meer afbeeldingen van dit kunstwerk.