Over dit kunstwerk

De buitenste panelen van het bovenregister van het retabel worden ingenomen door de bijbelse stamouders van de mensheid Adam en Eva. Staande in een nis zijn zij de enigen aan de binnenkant van het retabel die niet de blauwe hemel als achtergrond hebben. Dit onderscheidt ze van de hemelse figuren. Toch zijn zij in het gezelschap opgenomen want als eerste zondaars zijn zij ook de eerste verlosten. Ze staan symbool voor de gehele mensheid die door het Lam verlost is van zonde en dood. Ondanks de teksten die vermelden dat zij door de zonde de dood brachten kijken Adam en Eva zeer sereen voor zich uit. Zij delen in de statische nietgedramatiseerde atmosfeer van het hele retabel. Let op het detail van Adams voet die uit de lijst stapt.

Over de kunstenaar

Jan van Eyck werd rond 1400 geboren in het Limburgse plaatsje Maaseik. Mogelijk werd hij opgeleid door zijn broer Hubert. Over hem is vrijwel niets bekend, maar in vroege bronnen wordt hij een belangrijk kunstenaar genoemd. Van 1422 tot 1425 was Jan hofschilder bij Jan van Beieren in Den Haag Daar maakte hij verluchtingen in een getijdenboek. Het zijn de vroegste werken die van hem bekend zijn. Kort na het overlijden van de graaf werd Van Eyck hofschilder van Filips van Bourgondië. In opdracht van de hertog maakte hij reizen naar Portugal en misschien ook naar Italië en zelfs naar Jeruzalem. Behalve voor de hertog, maakte hij ook schilderijen voor mensen aan het hof en voor rijke kooplieden. Rond 1432 vestigde hij zich in Brugge. Daar had hij, tot zijn dood in 1441, een atelier met een groot aantal medewerkers. Van Eycks weergave van het licht en de effecten ervan op de zichtbare wereld betekenden een fundamentele vernieuwing in de kunst. Als eerste slaagde hij erin om de tastbare werkelijkheid overtuigend op te roepen.Meer over Jan Van Eyck