Over dit kunstwerk

In 1588 bestelde de Gentse stadsmagistraat voor de schepenkamer van de Keure van het Gentse stadhuis Het Laatste Oordeel bij Rafaël Coxie. Het paneel moest Het Laatste Oordeel van Cornelis van der Goes vervangen een laatvijftiendeeeuws werk dat tijdens de beeldenstorm verloren was gegaan. In de schepenkamer werd recht gesproken en het was traditie om er gerechtigheidstaferelen op te hangen. Die moesten rechters en beklaagden herinneren aan het ultieme oordeel van God. De voorstelling van Coxie is vrij traditioneel. Christus is gezeten op een wolk en omgeven door heiligen en engelen beneden links knielen de gelukzaligen rechts worden de verdoemden door saters en monsters meegesleurd naar de hel. De levensgrote naakten onderaan links op het paneel herinneren aan Michelangelo het deel dat zich in de hemel afspeelt doet aan Rafaël denken. Rafaël was de zoon van Michiel Coxie en hij dankt zijn naam aan de Italiaanse schilder Raphaël voor wie Michiel een grote bewondering had. Vader en zoon Coxie zijn exponenten van de Italianiserende richting in de Vlaamse schilderkunst van de zestiende eeuw.

Over de kunstenaar

Over de collectie

The Museum of Fine Arts Ghent has a collection of about 9,000 works, from the Middle Ages to the first half of the 20th century. Over 600 works are shown in the museum’s permanent collection presentation. The spotlight is mainly on painting from the Southern Netherlands but print art, sculpture and European painting are also well represented. Moreover, the museum is a knowledge centre for the art of the 19th century, the fin de siècle and the early 20th century.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie