Over dit kunstwerk

Van 1926 tot 1928 schiep Gustave De Smet een aantal decoratieve werken in een strenge en afstandelijke vormentaal. Hiermee sloot hij aan bij de behoefte aan orde en stabiliteit de zogenaamde '‘retour à  l'’ordre'’ die na de Eerste Wereldoorlog in geheel Europa het artistieke klimaat bepaalde. De collageachtige compositie met geschematiseerde figuren van bijvoorbeeld Het goede huis herinnert aan het werk van de Franse kunstenaar Fernand Léger de belangrijkste vertegenwoordiger van deze strekking. Het koloriet van De Smet is in die jaren overwegend koeler dan in zijn vroeger en later werk waarin hij meer aardekleuren gebruikt. Vaak domineren enkele kleuren zoals hier de gradaties van bruin en witroze. Het onderwerp een bordeelscène past in de toenmalige belangstelling van de kunstenaar voor een stedelijke thematiek.

Over de kunstenaar

Over de collectie

Het Museum voor Schone Kunsten Gent heeft een collectie van ongeveer 9.000 werken, van de Middeleeuwen tot de eerste helft van de 20e eeuw. Meer dan 600 werken worden getoond in de permanente collectiepresentatie van het museum. De aandacht gaat vooral uit naar schilderkunst uit Zuid-Nederland, maar ook printkunst, beeldhouwkunst en Europese schilderkunst zijn goed vertegenwoordigd. Bovendien is het museum een kenniscentrum voor de kunst van de 19e eeuw, het fin de siècle en het begin van de 20e eeuw.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie