Over dit kunstwerk

Van 1926 tot 1928 schiep Gustave De Smet een aantal decoratieve werken in een strenge en afstandelijke vormentaal. Hiermee sloot hij aan bij de behoefte aan orde en stabiliteit de zogenaamde '‘retour à  l'’ordre'’ die na de Eerste Wereldoorlog in geheel Europa het artistieke klimaat bepaalde. De collageachtige compositie met geschematiseerde figuren van bijvoorbeeld Het goede huis herinnert aan het werk van de Franse kunstenaar Fernand Léger de belangrijkste vertegenwoordiger van deze strekking. Het koloriet van De Smet is in die jaren overwegend koeler dan in zijn vroeger en later werk waarin hij meer aardekleuren gebruikt. Vaak domineren enkele kleuren zoals hier de gradaties van bruin en witroze. Het onderwerp een bordeelscène past in de toenmalige belangstelling van de kunstenaar voor een stedelijke thematiek.

Over de kunstenaar

Over de collectie

The Museum of Fine Arts Ghent has a collection of about 9,000 works, from the Middle Ages to the first half of the 20th century. Over 600 works are shown in the museum’s permanent collection presentation. The spotlight is mainly on painting from the Southern Netherlands but print art, sculpture and European painting are also well represented. Moreover, the museum is a knowledge centre for the art of the 19th century, the fin de siècle and the early 20th century.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie