Over dit kunstwerk

Naast symbolistisch werk schilderde Léon Frédéric in de eerste plaats realistische taferelen over het leven van eenvoudige mensen: arbeiders daklozen en boeren. Hij was begaan met hun ellende maar werd ook getroffen door de diepe religiositeit van de bejaarden op het platteland. Het begrafenismaal sluit inhoudelijk aan bij een reeks van vier schilderijen De leeftijden van de boer waarin de kunstenaar de fysionomie van boeren bestudeerde. Opmerkelijk is hier het bleke gelaat van de oude vrouw aan het hoofdeinde van de lange tafel; die is nauwelijks uitgewerkt. Mogelijk suggereerde Frédéric hoe dicht zij zelf bij de dood stond. De man met gevouwen handen op de voorgrond links herinnert aan de schenkers in vijftiendeeeuwse altaarstukken. Het licht dat door de bomen schijnt en de gezichten van de boeren verlicht verhoogt de spirituele sfeer.

Over de kunstenaar

Over de collectie

Het Museum voor Schone Kunsten Gent heeft een collectie van ongeveer 9.000 werken, van de Middeleeuwen tot de eerste helft van de 20e eeuw. Meer dan 600 werken worden getoond in de permanente collectiepresentatie van het museum. De aandacht gaat vooral uit naar schilderkunst uit Zuid-Nederland, maar ook printkunst, beeldhouwkunst en Europese schilderkunst zijn goed vertegenwoordigd. Bovendien is het museum een kenniscentrum voor de kunst van de 19e eeuw, het fin de siècle en het begin van de 20e eeuw.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)