Over dit kunstwerk

Tijdens de Franse Revolutie en het Empire stelt JacquesLouis David zijn werk ten dienste van respectievelijk Robespierre en Napoleon. Zijn liefde voor groots opgevatte beredeneerde en evenwichtige composities leent zich uitermate goed voor propagandistische doeleinden. Maar deze controversiële thematiek maakt Parijs voor David een gevaarlijke plek na het herstel van de monarchie en noopt hem te verhuizen naar Brussel. Davids Brusselse periode luidt stilistisch sterke veranderingen in. Zijn koloriet wordt intenser en de poging om het ideale met het realistische te combineren opvallender. Enkele weken voor zijn dood schenkt JacquesLouis David vier tekeningen aan de Gentse Société Royale des BeauxArts (Museum voor Schone Kunsten Gent inv. 1933E1 tot 193334). De kunstenaar exposeert eerder tweemaal in het Gentse Stadhuis op tentoonstellingen ingericht door de kring. De krijttekeningen illustreren de late stijl van David die de Oudheid in een meer realistische weergave heractualiseert. Typerend zijn het zware modelé en het accent op het reliëf en de schaduwen.

Over de kunstenaar

Over de collectie

Het Museum voor Schone Kunsten Gent heeft een collectie van ongeveer 9.000 werken, van de Middeleeuwen tot de eerste helft van de 20e eeuw. Meer dan 600 werken worden getoond in de permanente collectiepresentatie van het museum. De aandacht gaat vooral uit naar schilderkunst uit Zuid-Nederland, maar ook printkunst, beeldhouwkunst en Europese schilderkunst zijn goed vertegenwoordigd. Bovendien is het museum een kenniscentrum voor de kunst van de 19e eeuw, het fin de siècle en het begin van de 20e eeuw.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer kunstwerken

Periode
Artwork type
Locatie