Over dit kunstwerk

Tijdens de Franse Revolutie en het Empire stelt JacquesLouis David zijn werk ten dienste van respectievelijk Robespierre en Napoleon. Zijn liefde voor groots opgevatte beredeneerde en evenwichtige composities leent zich uitermate goed voor propagandistische doeleinden. Maar deze controversiële thematiek maakt Parijs voor David een gevaarlijke plek na het herstel van de monarchie en noopt hem te verhuizen naar Brussel. Davids Brusselse periode luidt stilistisch sterke veranderingen in. Zijn koloriet wordt intenser en de poging om het ideale met het realistische te combineren opvallender. Enkele weken voor zijn dood schenkt JacquesLouis David vier tekeningen aan de Gentse Société Royale des BeauxArts (Museum voor Schone Kunsten Gent inv. 1933E1 tot 193334). De kunstenaar exposeert eerder tweemaal in het Gentse Stadhuis op tentoonstellingen ingericht door de kring. De krijttekeningen illustreren de late stijl van David die de Oudheid in een meer realistische weergave heractualiseert. Typerend zijn het zware modelé en het accent op het reliëf en de schaduwen.

Over de kunstenaar

Over de collectie

The Museum of Fine Arts Ghent has a collection of about 9,000 works, from the Middle Ages to the first half of the 20th century. Over 600 works are shown in the museum’s permanent collection presentation. The spotlight is mainly on painting from the Southern Netherlands but print art, sculpture and European painting are also well represented. Moreover, the museum is a knowledge centre for the art of the 19th century, the fin de siècle and the early 20th century.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer kunstwerken

Periode
Artwork type
Locatie