Over dit kunstwerk

In 1929 vestigde Gustave de Smet zich in Deurle aan de Leie. Zijn inspiratie vond hij in het eenvoudige dorpsleven.Van een vrij strenge postkubistische stijl in de late jaren 1920 evolueerde hij naar een grotere compositorische vrijheid en een meer realistische vormgeving in een warm koloriet. De figuren in Dorpskermis zijn meestal spaarzaam in enkele lijnen neergezet. Hier en daar heeft De Smet de omtreklijnen met de achterkant van het penseel in de verf gekrast een speels grafisme dat de witte ondergrond van het doek laat zien en dat alterneert met de zwarte omtreklijnen. Ook voor het aanbrengen van de verf hanteerde de kunstenaar verschillende technieken. Vormgebonden dekkende kleurvlakken wisselen af met haast doorschijnende lichte partijen die over de tekening heen vloeien.

Over de kunstenaar

Over de collectie

Het Museum voor Schone Kunsten Gent heeft een collectie van ongeveer 9.000 werken, van de Middeleeuwen tot de eerste helft van de 20e eeuw. Meer dan 600 werken worden getoond in de permanente collectiepresentatie van het museum. De aandacht gaat vooral uit naar schilderkunst uit Zuid-Nederland, maar ook printkunst, beeldhouwkunst en Europese schilderkunst zijn goed vertegenwoordigd. Bovendien is het museum een kenniscentrum voor de kunst van de 19e eeuw, het fin de siècle en het begin van de 20e eeuw.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie