Over dit kunstwerk

In 1929 vestigde Gustave de Smet zich in Deurle aan de Leie. Zijn inspiratie vond hij in het eenvoudige dorpsleven.Van een vrij strenge postkubistische stijl in de late jaren 1920 evolueerde hij naar een grotere compositorische vrijheid en een meer realistische vormgeving in een warm koloriet. De figuren in Dorpskermis zijn meestal spaarzaam in enkele lijnen neergezet. Hier en daar heeft De Smet de omtreklijnen met de achterkant van het penseel in de verf gekrast een speels grafisme dat de witte ondergrond van het doek laat zien en dat alterneert met de zwarte omtreklijnen. Ook voor het aanbrengen van de verf hanteerde de kunstenaar verschillende technieken. Vormgebonden dekkende kleurvlakken wisselen af met haast doorschijnende lichte partijen die over de tekening heen vloeien.

Over de kunstenaar

Over de collectie

The Museum of Fine Arts Ghent has a collection of about 9,000 works, from the Middle Ages to the first half of the 20th century. Over 600 works are shown in the museum’s permanent collection presentation. The spotlight is mainly on painting from the Southern Netherlands but print art, sculpture and European painting are also well represented. Moreover, the museum is a knowledge centre for the art of the 19th century, the fin de siècle and the early 20th century.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie