De vermenigvuldiging van de vissen

De vermenigvuldiging van de vissen

Over dit kunstwerk

De Christusthematiek heeft een prominente plaats in Ensors picturale en grafische oeuvre. In de jaren 1890 krijgt zijn werk een opvallende satirische inhoud en maakt de kunstenaar meer en meer gebruik van lineaire arabesken. Dergelijke massataferelen bevolkt door groteske figuren keren herhaaldelijk terug in schilderijen tekeningen en prenten. Opmerkelijk is dat Ensor het thema transponeerde naar zijn eigen tijd met de voorstelling van een fanfarestoet van volkse mensen carnavalsfiguren gendarmen enz. Achter de Christusfiguur slagen gezette nors kijkende burgers het volksvertier gade. De opschriften op de vaandels "Fanfares doctrinaires. Toujours réussis'” en "Alimentation doctrinaire'” illustreren de burgerlijke neerbuigendheid. De prent is op enkele details na volledig gebaseerd op de gelijknamige krijttekening uit 1891 (Antwerpen Koninklijk Museum voor Schone Kunsten inv. 2739).

Over de collectie

The Museum of Fine Arts Ghent has a collection of about 9,000 works, from the Middle Ages to the first half of the 20th century. Over 600 works are shown in the museum’s permanent collection presentation. The spotlight is mainly on painting from the Southern Netherlands but print art, sculpture and European painting are also well represented. Moreover, the museum is a knowledge centre for the art of the 19th century, the fin de siècle and the early 20th century.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie