De vermenigvuldiging van de vissen

De vermenigvuldiging van de vissen

Over dit kunstwerk

De Christusthematiek heeft een prominente plaats in Ensors picturale en grafische oeuvre. In de jaren 1890 krijgt zijn werk een opvallende satirische inhoud en maakt de kunstenaar meer en meer gebruik van lineaire arabesken. Dergelijke massataferelen bevolkt door groteske figuren keren herhaaldelijk terug in schilderijen tekeningen en prenten. Opmerkelijk is dat Ensor het thema transponeerde naar zijn eigen tijd met de voorstelling van een fanfarestoet van volkse mensen carnavalsfiguren gendarmen enz. Achter de Christusfiguur slagen gezette nors kijkende burgers het volksvertier gade. De opschriften op de vaandels "Fanfares doctrinaires. Toujours réussis'” en "Alimentation doctrinaire'” illustreren de burgerlijke neerbuigendheid. De prent is op enkele details na volledig gebaseerd op de gelijknamige krijttekening uit 1891 (Antwerpen Koninklijk Museum voor Schone Kunsten inv. 2739).

Over de collectie

Het Museum voor Schone Kunsten Gent heeft een collectie van ongeveer 9.000 werken, van de Middeleeuwen tot de eerste helft van de 20e eeuw. Meer dan 600 werken worden getoond in de permanente collectiepresentatie van het museum. De aandacht gaat vooral uit naar schilderkunst uit Zuid-Nederland, maar ook printkunst, beeldhouwkunst en Europese schilderkunst zijn goed vertegenwoordigd. Bovendien is het museum een kenniscentrum voor de kunst van de 19e eeuw, het fin de siècle en het begin van de 20e eeuw.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)
De vermenigvuldiging van de vissen
Beeldnummer
0020223000
De vermenigvuldiging van de vissen
Beeldnummer
0020223000
De vermenigvuldiging van de vissen
Beeldnummer
0020223000

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie