Over dit kunstwerk

Vanaf het midden van de jaren 1930 begon Paul Delvaux onder invloed van het werk van Giorgio De Chirico met decor en perspectief te experimenteren. Dezelfde motieven komen vanaf die periode dikwijls in zijn werk terug: uitdrukkingsloze figuren verstard in theatrale bewegingen tempels uit de klassieke oudheid of de renaissance met een expliciet soms ingewikkeld perspectief en badend in een onnatuurlijk licht. Het decor in grijstinten met slechts enkele kleuraccenten verhoogt de irreële sfeer die in een schilderij als De trap wordt opgeroepen. Ironie '– toch een typisch kenmerk van het surrealisme '– vinden we bij Delvaux niet terug. Zijn plechtige en wat onderkoelde kunst is eerder verwant met het magisch realisme van de Nederlandse kunstenaar Albert Carel Willink.

Over de kunstenaar

Over de collectie

Het Museum voor Schone Kunsten Gent heeft een collectie van ongeveer 9.000 werken, van de Middeleeuwen tot de eerste helft van de 20e eeuw. Meer dan 600 werken worden getoond in de permanente collectiepresentatie van het museum. De aandacht gaat vooral uit naar schilderkunst uit Zuid-Nederland, maar ook printkunst, beeldhouwkunst en Europese schilderkunst zijn goed vertegenwoordigd. Bovendien is het museum een kenniscentrum voor de kunst van de 19e eeuw, het fin de siècle en het begin van de 20e eeuw.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)
De trap
Beeldnummer
0020071000
Inventarisnummer
1950U

Meer details over dit kunstwerk

De trap
Beeldnummer
0020071000
Inventarisnummer
1950U
De trap
Beeldnummer
0020071000
Inventarisnummer
1950U