Over dit kunstwerk

Voor de Belgische landschapschilderkunst was Xavier De Cock veeleer een overgangsfiguur tussen romantiek en realisme. Zijn landschappen berusten weliswaar op reële waarneming maar zijn toch vrij conventioneel opgebouwd. Samen met zijn broer César verbleef hij vanaf de vroege jaren 1850 geregeld in Frankrijk. Daar ontdekte hij het nieuwe natuurgevoel van de School van Barbizon dat geleidelijk ook in zijn werk doordrong. Na zijn terugkeer naar België in 1860 werkte hij vooral in de Gentse stadsrand. Met voorstellingen als De Meersstraat in Gent kende De Cock succes op de eigentijdse salons bij het publiek en ook in de pers. Het schilderij werd opgemerkt door de criticus Théophile Thoré die er de invloed van de Barbizonschilder Constant Troyon in benadrukte: '‘De natuur is aan de dieren opgeofferd die het hele doek lijken te vullen. Meneer De Cock heeft een schitterende kudde gezien en ze geschilderd zonder zich over de rest te bekommeren.

Over de kunstenaar

Over de collectie

The Museum of Fine Arts Ghent has a collection of about 9,000 works, from the Middle Ages to the first half of the 20th century. Over 600 works are shown in the museum’s permanent collection presentation. The spotlight is mainly on painting from the Southern Netherlands but print art, sculpture and European painting are also well represented. Moreover, the museum is a knowledge centre for the art of the 19th century, the fin de siècle and the early 20th century.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie