De intrede van Christus in Jeruzalem

De intrede van Christus in Jeruzalem

Over dit kunstwerk

Zoals “Christus getoond aan het volk” Museum voor Schone Kunsten Gent inv. 1988C) maakt "De intrede van Christus in Jeruzalem” deel uit van de reeks "Aureolen van Christus” . De aureolen illustreren zes episodes uit het leven van Christus. Wanneer men de reeks vanuit deze thematiek beschouwt is het opvallend dat Ensor de etappes uit het leven van Jezus eerder intuà¯tief heeft gekozen. De volgorde strookt immers niet met het evangelie. Maar het is dan ook niet het religieuze verhaal dan wel het symbolische en zuiver plastische opzet dat primeert. In de figuur van Christus vindt Ensor een symbool van onschuld vervolgde waarheid en van onderworpen goedheid aan de aanvallen van een vijandige massa. Voor de kunstenaar is de reeks dan ook een aanleiding om zijn eigen conflictrijke verhouding met de samenleving tot uiting te brengen. Vanaf deze reeks blijft de Christusthematiek zeer belangrijk in het werk van Ensor en in sommige werken is duidelijk dat hij zich met de Christusfiguur identificeert. De belangstelling voor de figuur van Christus is op zichzelf niet uitzonderlijk in deze periode. Net zoals vele generatiegenoten werd Ensor geboeid door de Christusfiguur als revolutionair of als anarchist.

Over de collectie

The Museum of Fine Arts Ghent has a collection of about 9,000 works, from the Middle Ages to the first half of the 20th century. Over 600 works are shown in the museum’s permanent collection presentation. The spotlight is mainly on painting from the Southern Netherlands but print art, sculpture and European painting are also well represented. Moreover, the museum is a knowledge centre for the art of the 19th century, the fin de siècle and the early 20th century.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie