De intrede van Christus in Brussel

De intrede van Christus in Brussel

Over dit kunstwerk

In maart 1899 werd James Ensor samen met Edmond Verstraeten met een expositie van zijn etsen gehuldigd in de Cercle Artistique et Littéraire in Brussel. Naar aanleiding van deze tentoonstelling schreef Ensors vriend Eugène Demolder een artikel in La Revue des beauxarts et des lettres waarin de prent voor het eerst werd gepubliceerd. Door middel van deze prent hoopte Ensor zijn meesterwerk "De intrede van Christus in Brussel in 1889'” (Malibu The J. Paul Getty Museum) bij een breder publiek te introduceren. De prent is een vrij nauwkeurige kopie van het schilderij. Het grote spandoek met het opschrift Vive la sociale ontbreekt even wel. In de massa bemerkt men echter meer opschriften dan op het schilderij het geval is. De meeste daarvan werden overgenomen van de grote tekening "De intrede van Christus in Jeruzalem'” (Museum voor Schone Kunsten Gent inv. 1963E).

Over de collectie

The Museum of Fine Arts Ghent has a collection of about 9,000 works, from the Middle Ages to the first half of the 20th century. Over 600 works are shown in the museum’s permanent collection presentation. The spotlight is mainly on painting from the Southern Netherlands but print art, sculpture and European painting are also well represented. Moreover, the museum is a knowledge centre for the art of the 19th century, the fin de siècle and the early 20th century.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie