Over dit kunstwerk

Na de ziekte en de dood van zijn geliefde vrouw Malvina in 1899 merken we in het werk van Smits een verdieping van zijn gemoedsleven. Rond 1900 ontstaan verschillende piëta'’s enerzijds als getuigenis van zijn christen zijn maar ook als een uitdrukking van zijn groot verdriet om de dood van zijn vrouw. Het Museum voor Schone Kunsten van Gent kocht deze piëta reeds in 1902. Het motief van de gestorven Christus omgeven door zijn lijdende moeder en MariaMagdalena is een veel voorkomend onderwerp bij de Vlaamse Primitieven. Niet enkel qua icongrafie maar ook qua opbouw verwijst dit werk naar de schilderkunst van de late Middeleeuwen. In schilderijen van de Meester van Flémalle vinden we eveneens intense innerlijke bewogenheid bij de figuren die geplaatst zijn tegen een gouden achtergrond. Voor de kunst van het fin de sciècle is het gebruik van gouden achtergronden typisch als weergave de abstracte ruimte .Het creëert een gevoel van sacraliteit en versterkt de mystieke sfeer van vroomheid zo eigen aan het fin de sciècle. Ook al wordt Jacob Smits niet beschouwd als een symbolist in werken zoals deze piëta leunt hij door zijn religiositeit aan bij het symbolisme.

Over de kunstenaar

Over de collectie

Het Museum voor Schone Kunsten Gent heeft een collectie van ongeveer 9.000 werken, van de Middeleeuwen tot de eerste helft van de 20e eeuw. Meer dan 600 werken worden getoond in de permanente collectiepresentatie van het museum. De aandacht gaat vooral uit naar schilderkunst uit Zuid-Nederland, maar ook printkunst, beeldhouwkunst en Europese schilderkunst zijn goed vertegenwoordigd. Bovendien is het museum een kenniscentrum voor de kunst van de 19e eeuw, het fin de siècle en het begin van de 20e eeuw.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer details over dit kunstwerk

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie