Over dit kunstwerk

In De bewening van Christus van Cornelis Engebrechtsz. van Leyden zijn verscheidene episodes uit het Lijdensverhaal van Christus gelijktijdig in beeld gebracht. Achteraan zien we de kruisafneming op de berg Golgotha en de terugkeer van de soldaten en het volk naar Jeruzalem. Op de voorgrond het dode lichaam van Christus aan de voeten van zijn moeder Maria. Johannes ondersteunt het hoofd van Christus terwijl Maria Magdalena en twee heilige vrouwen neerknielen bij de dode. Op de grond naast Christus liggen de passiesymbolen: de doornenkroon en de nagels waarmee hij werd gekruisigd. Van Engebrechtsz. van Leyden zijn hoofdzakelijk verhalende bijbeltaferelen bekend. Het schilderij dat we hier zien is vermoedelijk het middenpaneel van een triptiek en is afkomstig uit het dominicaner klooster van Gent. De rijke gewaden de decoratieve plooienval en de weergave van de ruimte in opeenvolgende plans zijn kenmerkend voor de laatgotische schilderkunst van het einde van de vijftiende en het begin van de zestiende eeuw.

Over de collectie

Het Museum voor Schone Kunsten Gent heeft een collectie van ongeveer 9.000 werken, van de Middeleeuwen tot de eerste helft van de 20e eeuw. Meer dan 600 werken worden getoond in de permanente collectiepresentatie van het museum. De aandacht gaat vooral uit naar schilderkunst uit Zuid-Nederland, maar ook printkunst, beeldhouwkunst en Europese schilderkunst zijn goed vertegenwoordigd. Bovendien is het museum een kenniscentrum voor de kunst van de 19e eeuw, het fin de siècle en het begin van de 20e eeuw.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)