Over dit kunstwerk

Léon Frédéric is in de eerste plaats gekend omwille van zijn sociaalrealistische taferelen. Rond 1890 kwam hij ook onder invloed van het symbolisme. De allegorie van de nacht is geà¯nspireerd op de Griekse mythologie waarin de Nacht gepersonifieerd wordt door een gesluierde vrouw. Zij is de moeder van een tweeling de Slaap en de Dood hier voorgesteld als twee naakte kinderen. Mogelijks zinspeelde Frédéric ook op een andere traditie in de WestEuropese kunst. De slapende kinderen zijn dan personificaties van de Ochtend en de Avond nog niet gewekt uit de intense verbondenheid met hun moeder de Nacht. Frédéric wist hier zijn belangstelling voor een illusionistische weergave van het onderwerp te verbinden met de kunst van het door hem zo bewonderde quattrocento. Zowel de scherpte van de uitvoering als het raffinement waarmee hij de transparante stoffen schilderde herinneren aan schilderijen van Botticelli wiens werk hij leerde kennen op zijn studiereizen naar Italië.

Over de kunstenaar

Over de collectie

Het Museum voor Schone Kunsten Gent heeft een collectie van ongeveer 9.000 werken, van de Middeleeuwen tot de eerste helft van de 20e eeuw. Meer dan 600 werken worden getoond in de permanente collectiepresentatie van het museum. De aandacht gaat vooral uit naar schilderkunst uit Zuid-Nederland, maar ook printkunst, beeldhouwkunst en Europese schilderkunst zijn goed vertegenwoordigd. Bovendien is het museum een kenniscentrum voor de kunst van de 19e eeuw, het fin de siècle en het begin van de 20e eeuw.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer details over dit kunstwerk

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie