Over dit kunstwerk

Léon Frédéric is in de eerste plaats gekend omwille van zijn sociaalrealistische taferelen. Rond 1890 kwam hij ook onder invloed van het symbolisme. De allegorie van de nacht is geà¯nspireerd op de Griekse mythologie waarin de Nacht gepersonifieerd wordt door een gesluierde vrouw. Zij is de moeder van een tweeling de Slaap en de Dood hier voorgesteld als twee naakte kinderen. Mogelijks zinspeelde Frédéric ook op een andere traditie in de WestEuropese kunst. De slapende kinderen zijn dan personificaties van de Ochtend en de Avond nog niet gewekt uit de intense verbondenheid met hun moeder de Nacht. Frédéric wist hier zijn belangstelling voor een illusionistische weergave van het onderwerp te verbinden met de kunst van het door hem zo bewonderde quattrocento. Zowel de scherpte van de uitvoering als het raffinement waarmee hij de transparante stoffen schilderde herinneren aan schilderijen van Botticelli wiens werk hij leerde kennen op zijn studiereizen naar Italië.

Over de kunstenaar

Over de collectie

The Museum of Fine Arts Ghent has a collection of about 9,000 works, from the Middle Ages to the first half of the 20th century. Over 600 works are shown in the museum’s permanent collection presentation. The spotlight is mainly on painting from the Southern Netherlands but print art, sculpture and European painting are also well represented. Moreover, the museum is a knowledge centre for the art of the 19th century, the fin de siècle and the early 20th century.

Meer over Museum of Fine Arts Ghent (MSK)

Meer details over dit kunstwerk

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Locatie