Aanbidding door de herders

Aanbidding door de herders

Door
Aelbert Bouts
Collectie

Over dit kunstwerk

Het tafereel speelt zich af in een ruïnestal. De ruïne is zoals op zovele laatmiddeleeuwse kerstvoorstellingen het paleis van David uit wiens geslacht de Messias geboren zou worden (Isaias VII 1314). De antithese met de Oude Wet wordt opgeroepen door het beeldje op het kapiteel uiterst rechts van de gehoornde Mozes voorzien van de Tafelen der Wet en een staf. Het Jezuskind ligt niet in de krib (zie Luc. II 27) maar naakt op een op de bodem uitgespreid doek. Rond het kind liggen korenaren: het werd geboren te Bethlehem (= 'Broodhuis') om het Levend Brood (Joh. VI 51) te worden (zie Wuyts*).

Over de kunstenaar

Over de collectie

Het KMSKA telt zo’n 8500 schilderijen, beelden, tekeningen en prenten. Met zijn verzameling die een periode van zeven eeuwen overspant – van de 14de tot en met de 20ste eeuw – is het KMSKA een belangrijke speler binnen de internationale museumwereld. Het museum bezit werken van Vlaamse primitieven zoals van Eyck, van der Weyden en Memling. De selectie uit de Gouden Eeuw van Antwerpen en de barok is met topstukken van Metsys, Gossaert, Rubens, van Dyck en Jordaens ronduit uniek. Je vindt er ook parels uit de moderne kunst. Van James Ensor bezit het KMSKA de grootste en belangrijkste collectie in de wereld. Rik Wouters, Permeke, Van de Woestyne, Spilliaert, Magritte e.a  verrijken de collectie 20ste eeuw.

Hoewel de kunst uit de Zuidelijke Nederlanden en België het best vertegenwoordigd is, bezit het museum ook opmerkelijke buitenlandse topstukken: van schilderijen van FouquetTitiaan, Cranach en Modigliani tot beelden van Rodin en Zadkine.

Meer over KMSKA

Meer kunstwerken

Kunstenaar
Periode
Artwork type
Collectie
Locatie