About this artwork

Voorstelling van een biddende adelijke dame afgeleid van de Sibylla Persica? Het paneel werd aan beide zijkanten en aan de bovenkant vergroot en bovenaan boogvormig afgezaagd om het naar vorm en afmetingen gelijk te maken aan Portret van een edelman (inv nr 262) zodat beide stukken als pendants konden gerepresenteerd worden. Vermoedelijk werden bij deze ingreep de wapenschilden bijgeschilderd; op het onderhavige werk dat van Jacoba van Beieren; op het portret van de edelman dat van haar vierde echtgenoot Frank van Borselen. Mogelijk gebeurde deze ingreep om met de aldus fictieve portretten een lacune op te vullen in de portretgalerij van de familie van Borselen. In de 18e eeuw worden beide werken alleszins voor authentieke portretten gehouden. Ze bevinden zich dan op naam van Jan Mostaert in de verzameling van de Haarlemse drukker Johannes Enschede die ze in 1753 door Taco Jelgersmans laat natekenen en door Jacob Folkema laat graveren als de beeltenissen van de vorstin en haar gemaal.

About the collection

The Royal Museum of Fine Arts in Antwerp (KMSKA) presents seven hundred years of art history in an extraordinary 19th-century setting. The oldest pieces in the collection, four unique panels by Simone Martini, date from the 14th century, the most recent are from the 1970s.

The KMSKA holds work by, among others, the Flemish Primitives, Peter Paul Rubens, Rik Wouters and James Ensor. In addition to its collection of Southern Netherlandish art, the museum also possesses some notable foreign treasures.

This wonderful international mix of old and modern art is the result of several centuries of intensive collecting, first by the Guild of St Luke, then by the Academy and finally by the Museum.

More about KMSKA

More artworks

Period
Artwork type
Collection
Location