About this artwork

Antoine Mortier vertrekt vanuit de menselijke figuur en vermengt dit met zijn emotionele wereld. Hij selecteert kleurvlakken uit de zichtbare realiteit en analyseert ze in functie van de gewenste expressie. Daarbij kiest hij ook zijn materiaal en methode. In dit werk ziet men bijvoorbeeld brede borstelstreken die iets van de besloten wereld van de kunstenaar in een monumentaal beeld naar buiten brengen. De kleurstructuren zijn gevangen in zwarte penseelstreken. Hierin kan men een hermetisch lichaam zien waarin de 'ander' geen toegang heeft.

About the artist

About the collection

Het KMSKA telt zo’n 8500 schilderijen, beelden, tekeningen en prenten. Met zijn verzameling die een periode van zeven eeuwen overspant – van de 14de tot en met de 20ste eeuw – is het KMSKA een belangrijke speler binnen de internationale museumwereld. Het museum bezit werken van Vlaamse primitieven zoals van Eyck, van der Weyden en Memling. De selectie uit de Gouden Eeuw van Antwerpen en de barok is met topstukken van Metsys, Gossaert, Rubens, van Dyck en Jordaens ronduit uniek. Je vindt er ook parels uit de moderne kunst. Van James Ensor bezit het KMSKA de grootste en belangrijkste collectie in de wereld. Rik Wouters, Permeke, Van de Woestyne, Spilliaert, Magritte e.a  verrijken de collectie 20ste eeuw.

Hoewel de kunst uit de Zuidelijke Nederlanden en België het best vertegenwoordigd is, bezit het museum ook opmerkelijke buitenlandse topstukken: van schilderijen van FouquetTitiaan, Cranach en Modigliani tot beelden van Rodin en Zadkine.

More about KMSKA

More artworks

Period
Artwork type
Collection
Location