Armeluismaaltijd

Still Life

By
Hieronymus Francken II Joachim Beuckelaer Pieter Aertsen ZuidNederlands Anonieme Meester

About this artwork

Op een tafel naast aarden potten een brood en enig ander keukengerei bevindt zich een rood plateel met een in stukjes gesneden haring. Op het plateel leest men: Adam Rossmolen. Achter de tafel op een muur een prentje met voorstelling van een uil in een spiegel met als onderschrift VUYLENSPIEGEL en als opschrift Goeien dagh Bruer. Bovenhoek rechts een venster waardoor men een landschap ziet. Een tweede identiek exemplaar (H. 0 34 x 0 48) te Brussel Musea voor Schone Kunsen (cat. nr. 35) toegeschreven aan Joachim Beuckelaer; een derde exemplaar toegeschreven aan een opvolger van Pieter Aertsen in het BoymansVan Beuningenmuseum te Rotterdam. Dit werk wordt door Friedländer op naam van P. Brueghel de Oude geplaatst. Nog een ander toegeschreven aan Aertsen geveild in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel 2427 maart 1981 nr. 688 (hout 34 x 44). E. Greindl vermeldt een compositie toegeschreven aan P. Brueghel de Oude in de verz. Th. Nees te 's Gravenhage waarmee de besproken werken gelijkenis vertonen. Vergelijking is tenslotte eveneens mogelijk met ons eigen nr. 934 van de hand van Hiëronymus Francken de Oude. Segal schrijft het werk toe aan Hiëronymus Francken de Jonge (15781623) beschouwt het als een Armeluismaaltijd die pendant zou gevormd hebben met een slechts in één exemplaar bewaarde Rijke maaltijd in een particuliere verzameling en ziet het eerste werk als een negatief het tweede als een positief exemplaar. Ons exemplaar was in vorige catalogi toegeschreven aan Pieter Aertsen.

About the collection

The Royal Museum of Fine Arts in Antwerp (KMSKA) presents seven hundred years of art history in an extraordinary 19th-century setting. The oldest pieces in the collection, four unique panels by Simone Martini, date from the 14th century, the most recent are from the 1970s.

The KMSKA holds work by, among others, the Flemish Primitives, Peter Paul Rubens, Rik Wouters and James Ensor. In addition to its collection of Southern Netherlandish art, the museum also possesses some notable foreign treasures.

This wonderful international mix of old and modern art is the result of several centuries of intensive collecting, first by the Guild of St Luke, then by the Academy and finally by the Museum.

More about KMSKA