About this artwork

Dit kunstwerk is op verschillende wijzen geïnterpreteerd geweest. Sommigen noemden het een keuken met een gezin aan de maaltijd of een terugkeer van de verloren zoon. Konrad Renger zag in het werk een kroegtafereel en tegenwoordig lijkt de stelling veld te winnen van een bordeelscène. Dit wordt onder andere aangetoond door de vrijpostige houding van de man op de voorgrond die de dienster over haar dij streelt. Ook de aanwezigheid van de vogelkooi aan de zoldering en de verschillende etenswaren die bij de keukenmeid afgebeeld worden verwijzen naar liefde en wellust. De man tussen de banketterende deernen wordt gezien als de personificatie van de Luxuria of Wellust terwijl de oude man in de achtergrond die bij de haard zit te slapen de Acedia of Luiheid verbeeldt. Deze twee hoofdzonden zijn traditioneel met elkaar verbonden. Het werk kan gezien worden als een allegorie op de Onvoorzichtigheid. De jonge man op de voorgrond loopt met zijn lichtzinnig gedrag het gevaar zich te verbranden aan het vuur van de hartstocht de oude man op de achtergrond loopt het risico zich aan het vuur van de haard te verbranden.

About the collection

The Royal Museum of Fine Arts in Antwerp (KMSKA) presents seven hundred years of art history in an extraordinary 19th-century setting. The oldest pieces in the collection, four unique panels by Simone Martini, date from the 14th century, the most recent are from the 1970s.

The KMSKA holds work by, among others, the Flemish Primitives, Peter Paul Rubens, Rik Wouters and James Ensor. In addition to its collection of Southern Netherlandish art, the museum also possesses some notable foreign treasures.

This wonderful international mix of old and modern art is the result of several centuries of intensive collecting, first by the Guild of St Luke, then by the Academy and finally by the Museum.

More about KMSKA

More artworks

Period
Artwork type
Collection
Location